مرکز آموزش برق

دوره های آموزشی برق و محصولات آموزشی برق

مرکز آموزش برق

دوره های آموزشی برق و محصولات آموزشی برق

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

دوره آموزشی

تداخل الکترومغناطیسی

Electromagnetic Interference

سرفصل

  • مقدمه ای بر سازگاری الکترومغناطیسی
  • شناخت مولفه های اصلی در حوزه سازگاری الکترومغناطیسی
  • آشنایی با مفاهیم طیف فرکانسی و ارتباطات متقابل حوزه زمان و فرکانس
  • منشاء سیگنالها و نویزهای تداخلی و مشخصات آنها
  • آشنایی با آزمون های تداخل الکترومغناطیسی
  • استانداردهای سازگاری الکترومغناطیسی
  • ملاحظات سازگاری الکترومغناطیسی ( شیلدینگ)
  • ملاحظات سازگاری الکترومغناطیسی ( گراندینگ و فیلترینگ)

مدرس

دکتر محمد مهدی منصوری

مدت زمان دوره

16 ساعت فشرده

ثبت نام و هماهنگی

تلفن35239082-035

فاکس35249084-035

تلگرام: @MarkazeAmouzesh

دریافت
توضیحات: دوره آموزشی شناخت و راه حلهای فنی تداخل الکترومغناطیسی
 

دستورالعمل تخصصی

مشکلات دلایل فنی ایجاد تداخل الکترومغناطیسی (EMI)

   تداخل الکترومغناطیسی که با عنوان Electromagnetic interference شناخته می شود در صنعت و تجهیزات برق صنعتی می تواند منجر به مشکلاتی در ابزار دقیق، سیستمهای کنترل، سیستمهای مخابراتی، کنترل دورها و تجهیزات حساس گردد. برخی از مشکلات این پدیده به دلیل عدم شناخت کامل حتی برای برخی کارشناسان و مهندسین پنهان است.

  دانش فنی تداخل الکترومغناطیسی در دانشگاه های تدریس نمی شود و همواره نیاز بوده است که این پدیده به صورت دقیق و حرفه ای شناخته شده و راه حلهای تکنیکی برای آن ارائه و اجرا شود.

 در این دستورالعمل....

برای دریافت ادامه این راهنما و دستورالعمل تخصصی تماس بگیرید.

دستورالعمل تخصصی

انتخاب جریان و توان نامی درایو برای موتورهای الکتریکی

   انتخاب توان نامی و جریان نامی کنترل دور (VFD) برای یک موتور الکتریکی نه تنها به مشخصات موتور مربوطه بستگی دارد بلکه به مشخصات بار نیز بستگی دارد همچنین مشخصات شبکه برق نیز بر انتخاب ظرفیت و مشخصات کنتر دور ( اینورتر) تأثیر گذار است.

   در نظر نگرفتن رفتار بار و شرایط شبکه در هنگام انتخاب یک کنترل دور یا اینوتر باعث می شود که خرابیهای درایو زیاد باشد یا اینکه نتوان دور موتور را طبق مشخصات مورد نظر کنترل نمود. همچنین تلفات و هارمونیکهای زیاد نیز ناشی از عدم انتخاب صحیح کنترل دور می تواند باشد.

   از آنجا که مشخصات بار مکانیکی ( به عنوان خروجی موتور) و شبکه برق ( به عنوان ورودی کنترل دور) به راحتی در دسترس نیست و مراجع به نحوه دسترسی آنها به صورت دقیق و مشخص اشاره نمی کنند، در این دستورالعمل تخصصی ...

برای دریافت ادامه این راهنما و دستورالعمل تخصصی تماس بگیرید.

دستورالعمل تخصصی

انتخاب کابل برای کنترل دور موتورهای الکتریکی

   انتخاب کابل برای ورودی و خروجی کنترل دور موتورهای الکتریکی نیاز به در نظر گرفتن ملاحظات تخصصی دارد که می توان به سطح مقطع آن، ملاحظات ولتاژی و عایقی آن، نحوه عبور و نصب آن و الزامات شیلد آن اشاره نمود.

   انتخاب صحیح کابل و اجرای درست آن می تواند به عملکرد مطلوب کنترل دور، موتور، سیستم حفاظت و کنترل منجر شود، اما انتخاب غیر دقیق کابل و ملاحظات آن می تواند مشکلاتی نظیر خرابی کنترل دور، مشکلات عایقی و صدمه به موتور، تداخل الکترومغناطیسی با دیگر تجهیزات، صدای نامناسب و زیاد کنترل دور، ایجاد جریانهای نشتی و جریان زمین، خرابی کابل، عملکرد نا صحیح سیستم حفاظتی و فیوزهای حفاظتی را ایجاد نماید.

در این دستورالعمل تخصصی ...

برای دریافت ادامه این راهنما و دستورالعمل تخصصی تماس بگیرید.

دستورالعمل تخصصی

حفاظت درایوها و کنترل دور موتورهای الکتریکی در برابر اتصال کوتاه

    تحمل اتصال کوتاه که با عنوان Short Circuit Withstanding در اسناد فنی به آن اشاره می شود به مفهوم میزان تحمل یک تجهیز در برار اتصال کوتاه است که آسیب نبیند. این مشخصه به اندازه جریان اتصال کوتاه و مدت زمان آن بستگی دارد و با کمیتی به نام ظرفیت حرارتی Thermal Capacity وسائل برقی مرتبط است.

   اغلب تجهیزات برق قدرت نظیر کابل، کلید، ترانسفورماتور و موتورهای الکتریکی این مشخصه را دارند و باید بر اساس شرایط شبکه و کاربرد آنها، این پارامتر باید به صورت دقیق مطالعه، انتخاب و تعیین شود و گرنه منجر به آسیب دیدن تجهیز مورد نظر می شود.

   برای تجهیزات الکترونیک قدرت نظیر کنترل دور موتورهای الکتریکی، این پارامتر کاربردی ندارد زیرا که تجهیزات الکترونیک قدرت، ظرفیت حرارتی بسیار کم و در حد ناچیزی دارند و لذا انتخاب آنها بر اساس شرایط اتصال کوتاه شدنشان باید بسیار دقیق و حرفه ای باشد.

برای دریافت ادامه این راهنما و دستورالعمل تخصصی تماس بگیرید.